Vem är du idag?

2009-09-29 @ 23:51:15

Jag får ofta frågor, både i bloggen och utanför, hur man lägger en fin skugga. Den första följdfrågan lyder alltid: du måste ju lägga hur mycket som helst på dina skuggor. Näe, faktiskt inte. Eller  joo, ibland men det är inte nödvändigt. Make up stores eyedusts köper jag när jag vill belöna mig själv när jag har gjort något bra, de är grädden på moset. Men det är inte tack vare de jag får en fin skuggmake. Näe, det handlar främst om teknik, känsla och redskap.

Något jag tycker det är värt att lägga en lite hög engångssumma på är en bra ögonskuggsapplikator, den kan kosta runt 200 kr men de håller ända till pensionen (typ) och gör dig aldrig missnöjd. Vad som jag personligen tycker skiljer en bra ögonskuggsborste från en sämre är själva uppfånget av ögonskuggan. Hr ni var någonsin varit med om att ni har duttat/dragit över borsten på skuggen men aldrig riktigt fått fram någon färg? En bra borste ska kunna fånga upp skuggan utan att man ska behöva mörbulta den.

En bra borste ska även kunna sudda ut skarpa linjer utan vidare ansträgning, man ska kunna måla och måla och måla och allt borsten ska göra är att förstärka, jämna ut o.s.v. Vissa borstar skapar så markerade och skarpa linjer genom applicering att man till slut blir galen och börjar finslipa med fingrarna istället.

Det var om borsten det.
Nu över till skuggorna.

Det är inte ett krav att man ska lägga ut en förmögenhet för att i gengäld få bra prdukter. Tänk över vad det är du vill skapa med din skugga, vill du vara neutral men ändå glowa lite ska du satsa på skimmrande skuggor, är du ute efter att skapa en markerad och skarp look ska du leta efter matta skuggor med bra intesitet, fick du aldrig leva ut 80:talet och känner att det är dags att ta igen ska du söka efter skuggor med MYCKET pigment och gärna lite glitter i.

När du bestämt dig för vad det är du vill ha är det bara att ge sig ut i djungeln! Det första du bör göra är att trotsa alla fördomar och bege dig till t.ex H&M. Pröva dig fram, H&M's egna serier, Isadora, Maybelline, Rimmel .Du blir förvånad över vad du kan finna där. Sminkmarknaden är väldigt stor och alla vill tjäna sina pengar, ända sättet att göra det är att se vad det är som säljer. Säljer MAC med sina otroliga pigmentburkar, ja då får de skapa sina egna versioner. Annars är det ingen stor chans att de går i vinst. Det låter logiskt, visst?

När det kommer till själva agerandet, att sminka sig säger jag bara: go for it och var inte rädd till att bryta normen, annars kommer du aldrig att börja märka vad som passar dig utomordentligt och vad som du borde unvika. Personligen är jag ingen slavisk följare till följ-din-hudton-snacket. Visst, jag kan inte säga att det inte är så att jag möjligvis passar aningen bättre i varmare färger p.g.a. av min hudton men vem säger att jag inte passar i kalla? Allt handlar om hur du kombinerar färgerna i hela ansiktet, din rouge, ditt läppstift, ditt solpuder .. Så jag säger, skippa alla utbildningssnack och fokusera dig på vem är du idag. För mig känns det viktigare att kunna uttrycka mig och stå för mina känslor än att fokusera på vilka färger som passar mig bäst och inte kunna leva upp til de.

Är du på hugget, har svar på alla frågor? Jamen, kör på en beige skimmersskugga, svart eyeliner, mindre rouge/solpuder och röda läppar! Ta vara på din känsla och förmedla den med alla möjliga slags färger. Smink, tycker jag, är den finaste formen av konst. Du är en tavla, berika den!

Lägg detta på minnet, jag vill inte göra världen ytligare än vad den är. Nej.
Jag vill bara sätta färg på den ..


Kommentarer
Postat av: Hilea

Hej hej.

Haft en bra kväll??



kram



http;//hileasoltun.blogg.se

2009-09-30 @ 00:09:58
URL: http://hileasoltun.blogg.se/
Postat av: Emmelist

hejhej! allt bra idag? :)

2009-09-30 @ 08:38:33
URL: http://emmelist.blogg.se/
Postat av: en som kan

Väldigt bra information. Tack för alla tips som du ger.

2009-09-30 @ 13:43:25
Postat av: Anonym

Hejsan, hur är det med dig idag? :)



Kramar Linnéa

2009-09-30 @ 13:58:20
URL: http://kanskeenblogg.blogg.se/
Postat av: Aida svarar

En som kan: Varsågod, hoppas ni gillar dem!

2009-10-10 @ 01:03:30
URL: http://kallepook.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback